Ako sa pripraviť na dojčenie

Aj na dojčenie sa vieme pripraviť

 

Okrem tehotenstva, ktoré je pre každú prvorodičku veľmi náročne z pohľadu veľkého množstva informácii z viacerých zdrojov, tak aj dojčenie je niečo, na čo sa chceme dostatočne pripraviť. Počas tehotenstva nejedna žena hľadá po internete rady od skúsenejších mamičiek, aby sa vedela pripraviť na príchod nového potomka najviac ako je to možné. Jednou z vecí, ktorých sa obáva mnoho prvorodičiek ale aj už viacnásobných mamičiek je dojčenie. V našom vedomí prichádza veľké množstvo otázok „Budem môcť dojčiť? Bude to bolieť? Ako sa mám na to pripraviť?  a pod.“. Je to úplne prirodzené, že máme z toho strach a neviem, čo ako bude, Skúsme si spoločne priblížiť prípravu na dojčenie.

Psychika

Skutočnosť, že by sme sa mali v tehotenstve vyhýbať stresu nám už je známa, ale môže naša psychika ovplyvniť proces dojčenia? Samozrejme, že psychika má vplyv na prípravy súvisiace s dojčením. Mali by sme sa vyvarovať celkovému stresu. Všetko závisí aj od vášho postoja. Treba si veriť, byť v kľude a nepripúšťať si zlyhanie. Nie je to zaručená cesta k dojčeniu, ale  odstránenie všetkých zlých faktorov určite pomôže s prípravou na dojčenie.

 

Laktačná poradkyňa

Ak neveríte, že to zvládnete samé, nezúfajte. V dnešnej dobe je veľmi veľa laktačných poradkýň, ktoré vám už počas tehotenstva pomôžu pripraviť sa na dojčenie a budú vám k dispozícií aj po pôrode. V niektorých pôrodniciach sú laktačné poradkyne súčasťou tímu a sú vám neustále k dispozícii. Nemusíte však čakať až do pôrodnice a svoju laktačnú poradkyňu si ľahko nájdete aj na internete.

 

Príprava prsníkov na dojčenie

Už v tehotenstve si môžete začať pripravovať prsníky na dojčenie. Správnou prípravou sa dá predísť prípadným prvotným bolestiam a dojčenie bude jednoduchšie. Tak ako sa nám počas tehotenstva mení naše telo, aj prsia prechádzajú výraznou zmenou. V určitom období tehotenstva môžete pociťovať bolesti pŕs, ale netreba sa ničoho báť, je to úplne normálne. Ako sa teda pripraviť na dojčenie?

  • nepoužívajte žiadne hydratačné krémy na bradavky – o hydratáciu bradaviek sa postarajú mazové žľazy, ktoré bradavkám počas tehotenstva dodávajú dostatočnú výživu
  • používajte krém na prsia – vaše prsia je dobré si krémovať, aby ste predišli striám a suchým miestam na prsiach. Bradavkám sa však vyhýbajte!
  • neumývajte bradavky mydlom – bradavky oplachujte len čistou vodou
  • vhodná podprsenka – pri výbere podprsenky si dajte záležať. Je veľmi dôležité, aby podprsenka nestláčala prsia, bola pohodlná a nikde netlačila. Ak vám z bradaviek vyteká tekutina ( hlavne v posledných týždňoch tehotenstva) používajte prsné tampóny.
  • kontrola bradaviek – pre správne dojčenie je dôležitý správny vývin bradaviek, nemali by byť ploché alebo vtiahnuté. Kontrolu bradaviek si vykonáte ľahko aj doma. Stačí ak stlačíte dvorec (kruhová oblasť okolo bradavky) a skontrolujte či sa bradavka nesťahuje alebo nesplošťuje. Avšak dnes už ani ploché a vpáčené bradavky nie sú problém. Existuje množstvo pomôcok, ktoré dojčeniu napomôžu.
  • masáž pŕs – masážou pŕs môžeme zmierniť bolesť alebo napätie v prsiach

Neexistuje však žiadna teória o tom, že prsníky treba počas pôrodu špeciálne pripravovať. Mnohí odborníci tvrdia, že to nie je potrebné ale ani nevyvracajú teóriu, že to môže pomôcť. Či sa teda rozhodnete svoje prsia pripravovať na dojčenie je len na Vás.

 

Ako môžeme podporiť tvorbu materského mlieka?

Na internete je mnoho rád ako podporiť tvorbu laktácie. Sú to len povery? Odborníci zaoberajúci sa laktáciou nevyvracajú ale ani nepotvrdzujú fakt, že existujú potraviny, ktoré by vyslovene podporovali tvorbu materského mlieka. To však neznamená, že by sme to nemali vyskúšať. Medzi vhodné potraviny na posilnenie laktácie sa zaraďujú napríklad: ovsené vločky, červená repa, červený melón, cícer, špenát, čučoriedky, banány, marhule, fenikel, losos, vinea.

Už počas tehotenstva môžeme podporiť tvorbu materského mlieka pitím bylinkových čajov, ktoré sú priamo odporúčané na posilnenie laktácie. Tieto čaje si viete zakúpiť v lekárni, drogérii alebo si ich viete spraviť aj doma. Zvyčajne ide o kombináciu senovky gréckej, anízu, fenikla, rasce, železníka a žihľavových listov. Laktačné poradkyne však odporúčajú si zakúpiť tieto čaje z ekologického zberu.

 

V závere zhrnieme už dávno povedané: Milé budúce mamičky, dôležitá je psychická pohoda, nepodceňovať sa a nevzdávať sa pri prvých neúspechoch. Veríme a vieme, že proces dojčenia nie je pre každého prechádzka rúžovou záhradou, ale je veľmi prospešné pre naše bábätká. Začiatky sú pri všetkom ťažké, no postupným zdokonaľovaním a vychytaním nedostatkov sa všetko zlepší a stane sa pre nás samozrejmosťou. Sme predsa matky alebo budúce matky a chceme pre svoje ratolesti len to najlepšie, tak to skúšajme pokiaľ nám to je umožnené.

 

 

Detský pedagóg Frederika Ondrčková

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie