5 tipov ako žiť zdravšie

 

Každý človek si počas svojho života prechádza obdobím, kedy nie je spokojný so svojím životom. Nejde tak ani o život ako taký, ale skôr o to, aký životný štýl človek uplatňuje. Určite ste aj Vy prišli do fázy, kedy ste si povedali „A dosť, od zajtra všetko zmením“. Túto vetu, úprimne si povedzme, používame dosť často. Prečo začínať až od zajtra či ďalšieho týždňa? Začať treba hneď! Ale ako, keď sa nevieme prinútiť? Vždy je najťažší ten začiatok. Ale ide to. Všetko sa začína v našej hlave. Ak to máme upratané tam, zvládneme to.

 

ČO JE TO ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝL?

Tento pojem je veľmi obšírny. Každý si pod tým predstavuje niečo iné. Veľa ľudí sa domnieva, že zdravý životný štýl sú samé diéty, hodiny strávené vo fitnescentre, obmedzovanie sa vo veciach, ktoré majú radi a mnoho ďalšieho. Je to ale tak? Odborníci zaoberajúci sa touto problematikou uvádzajú, že zdravý životný štýl pozostáva z niekoľkých navzájom prepojených vecí, medzi ktoré patria:

  • zdravá a vyvážená strava
  • pohyb a cvičenie
  • kvalitný spánok
  • vyhýbanie sa stresu / zvládať stres
  • mentálna vyváženosť
  • sociálne väzby
  • sebarealizácia
  • celková spokojnosť
  • obmedzenie nezdravých návykov
  • prevzatie zodpovednosti za svoje zdravie

Všetky tieto uvedené veci ovplyvňujú naše zdravie, no je ich omnoho viac. Keď sa na to tak pozrieme, vyzerá to hrôzostrašne koľko vecí nás ovplyvňuje. Ale len Vy môžete svoje zdravie priviesť k lepšiemu a ako sa k tomu postavíte je už na Vás.

 

AKO ZMENIŤ NÁVYKY

Najťažšie je začať, potom to už ide ľahšie. Zmena zlých návykov nie je len o strave a pohybe ale o celkovom fungovaní nášho tela. Na ceste k zmene zlých návykov Vám pomôžu tieto kroky.

  1. Úprimnosť k sebe samému – je dôležité si uvedomiť, čo chceme zmeniť a prečo.
  2. Príčina opakovania návyku – nájdi príčinu, ktorá zapríčiňuje opakovanie zlého návyku a vymeň ju za novú, ktorá bude k telu prospešnejšia
  3. Návyk treba dodržiavať aspoň 21 dní
  4. Motivácia – nepodceňujte sa, nie vždy ide všetko hneď
  5. Nemeň viac návykov naraz – vždy sa zameraj na zmenu jedného návyku, až ju budeš mať zautomatizovanú môžeš prejsť na iný návyk a zmeniť ten

SKÚSTE TO INAK

Ako sme si už vyššie povedali zmena návykov nie je len o obmedzovaní a odoberaní sú vecí, ktoré máme rady. Je to cesta k tomu, aby sme robili pre naše telo niečo inak ak sa dá. Skúste sa nad tým tak zamyslieť či všetko, čo robíte počas dňa nejde spraviť inak – trošku zdravšie. Pokúste sa svoj starý návyk, s ktorým nie ste spokojní zmeniť alebo ho vykonať inak, niekedy stačí veľmi malá zmena a starý návyk sa zmení na nový a zdravší.

  1. SLADENÝ NÁPOJ ALEBO ČISTÁ VODA?

Nikde nie je napísané, že nemôžete piť sladené nápoje, čo ale tak obmedziť ich množstvo? Nechutí Vám čistá voda? Nevadí, dajte si minerálku alebo vodu s citrónom. Skúste svoj návyk odstrániť postupne, dajte si cieľ napr. denne vypijem aspoň 1 liter čistej vody...

  1. POHYB

Chodíte všade autom? Zmeňte to. Čo tak ísť občas pešo alebo v dnešnej dobe veľmi moderné na kolobežke. Pohyb neznamená len potenie sa vo fitnescentre. Do pohybu sa ráta aj prechádzka, miesto výťahu ísť po schodoch a podobne.

  1. VYVÁŽENÁ STRAVA

Obľubujete fastfoody? Skúste postupne zaradiť do svojej stravy aj niečo zdravšie, čo i len ovocie alebo zeleninu. Neznamená to však, že si občas nemôžete dať niečo nezdravé ale pokúste sa do Vašej stravy zaradiť, čo najviac vitamínov a iných prospešných látok pre Vaše telo. Obohaťte svoju stravu o zeleninu a ovocie.

  1. ZDRAVÁ SLADKOSŤ

Neviete si predstaviť deň bez čokolády alebo niečoho sladkého? Nevadí. Skúste chuť na sladké zažehnať pomocou ovocia, uvidíte funguje to. V dnešnej dobe na trhu nájdete aj množstvo iných zdravších alternatív sladkostí, čo však neznamená, že si nemôžete dať aj tú nezdravšiu alternatívu. Tu však platí pravidlo menej je niekedy viac. Keď máte chuť na čokoládu, skúste obyčajnú nahradiť kvalitnou horkou, bude to mať ten istý efekt.

  1. SPÁNOK

Spánok je pre človeka veľmi dôležitý z fyzického aj psychického hľadiska. Pokúste sa chodiť spávať a vstávať v tom istom čase. Uvidíte, že Váš spánok sa zrazu stane kvalitnejším. Pred spaním obmedzte pozeranie televízora alebo pozeranie do mobilného telefónu.

 

Všetko je to len vo Vašej hlave. Ak sa rozhodnete zmeniť svoj štýl života k lepšiemu, pôjde to. Len to chce trpezlivosť, motiváciu a nevzdávať sa pri prvých problémoch. Samy sa najlepšie poznáte a viete povedať, čo je Váš zlozvyk a čo by ste chceli najradšej na sebe zmeniť. Spravte to hneď a nečakajte do druhého dňa. Pomalými a postupnými krokmi prídete na to, ako svoje zlé návyky zlepšiť a nájdete im vhodné alternatívy, s ktorými budete viacej spokojní.

 

pedagóg Frederika Ondrčková

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie